SEO in 2019

Blog   •   14 december 2018

Wat is dit jaar weer voorbijgevlogen én wat heb ik als tekstschrijver c.q. copywriter veel interessante en mooie teksten mogen opstellen. Een nieuw jaar betekent nieuwe kansen, voornemens en ontwikkelingen. Vooral dat laatste vind ik als online content marketeer interessant, want wat zijn de trends op SEO-gebied voor 2019?

SEO zou volgens vele al meerdere jaren dood aan het bloeden zijn, maar ook in 2019 is het optimaliseren van o.a. de teksten die op jouw website staan ontzettend waardevol. Heb jij jouw teksten tot op heden niet geoptimaliseerd of houd je de SEO ontwikkelingen al een tijd niet bij? Speel dan nu in op de nieuwste ontwikkelingen en vergroot jouw zichtbaarheid, naamsbekendheid en klantenkring in het aankomende jaar. 

Onthoud…

Google is in het leven geroepen om de gebruiker te voorzien van het beste antwoord dat online verkrijgbaar is. Dit principe is gedurende alle updates en wijzigingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden altijd gelijk gebleven. Vraag je daarom bij het schrijven van nieuwe content af of het bericht een toegevoegde waarde heeft voor jouw website. Schrijf je het enkel om beter te scoren in Google en heeft het eigenlijk weinig inhoud, dan kun je het beter laten.

Naast het publiceren van waardevolle content blijven ook de basisprincipes van een goed werkende- en overzichtelijke website van belang. Meer weten? Lees dan ook het artikel website optimaliseren.

Investeer in betrouwbare backlinks

Vertrouwen telt bij het ranken van websites aankomend jaar nog zwaarder. Betrouwbare backlinks worden daarom nog belangrijker én links op derderangs websites en onprofessionele startpagina’s zonder content hebben dan ook steeds minder effect. Het heeft dus geen zin in 2019 te investeren in dit soort websites. Kies liever voor minder backlinks van hoge kwaliteit.

Weinig variatie wordt afgestraft

Vele bedrijven publiceerden zoveel mogelijk content, omdat het een effectief effect had op de positie in zoekresultaten. In 2019 steekt Google hier echter een stokje voor. Het schrijven van pagina’s met dezelfde strekking zal niet meer worden beloond, omdat ze allesbehalve waardevol zijn en enkel bestaan om hoog te scoren. Voor waardevolle SEO in 2019 dien je dus niet zoveel mogelijk synoniemen of variaties te verzinnen, maar te focussen op kwaliteit.

Stel, je hebt een deurwaarderskantoor in Den Bosch genaamd Deurwaarderskantoor Pietersen, dan zullen de navolgende pagina’s niet meer aanslaan:

  • deurwaarderskantoorPietersen.nl/deurwaarder-denbosch
  • deurwaarderskantoorPietersen.nl/deurwaarderskantoor-denbosch
  • deurwaarderskantoorPietersen.nl/deurwaarder-den-bosch

De strekking van deze pagina’s lijkt namelijk te veel op elkaar en wordt daarom als een vorm van spam ervaren. Heb jij dit soort pagina’s voeg ze dan samen tot één pagina.

Zoekwoorden worden minder relevant

Keywords blijven voor Google interessant, maar gaan wel steeds minder zwaar wegen. Dit komt doordat de zoekmachine intelligenter wordt en beter in staat is de inhoud van een artikel te begrijpen. Het scant een bericht en interpreteert deze, waardoor het belangrijker is dat het correct in elkaar steekt, lekker wegleest en goede informatie bevat. Een artikel enkel volproppen met zoekwoorden om te scoren, levert dus steeds minder op.

Featured Snippets

Eindig jij dankzij een geoptimaliseerde website hoog in de zoekresultaten van Google waardoor je maandelijks veel organisch verkeer genereert? Top. Echter zal het verkrijgen van organische bezoekers naar verwachting in het komende jaar kelderen, aangezien de zoekmachine steeds meer de voorkeur geeft aan Featured Snippets, Rich Snippets en Rich Cards. Dankzij dit soort tools kunnen gebruikers het antwoord op de vraag die zij hebben eenvoudig in Google zelf vinden, waardoor zij niet hoeven door te klikken naar jouw website. Vul daarom de Featured Snippets zelf in en schrijf ze zo dat men wordt getriggerd om door te klikken; geef dus nooit het antwoord op de vraag prijs.

SEO in 2019

Raak je na het lezen van dit artikel eerder moedeloos dan enthousiast? Als tekstschrijver ben ik altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO.

Wil jij het laten schrijven van SEO teksten overlaten aan een professional? Stuur me geheel vrijblijvend een bericht.

Contact

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.